MUZUŁMANIE W STANACH ZJEDNOCZONYCH – ROYAL SCIENTIFIC SOCIETY

MUZUŁMANIE W STANACH ZJEDNOCZONYCH

TEKST W PDF

25 czerwca 2008 roku w Ammanie miał miejsce wykład prof. Maliki Zeghal na temat muzułmanów w Stanach Zjednoczonych (tytuł wykładu: „Muslims in the United States Today: New Political Constraints and New Intellectual Trends”).

Wykład odbył się dzięki współpracy The Royal Institute for Inter-Faith Studies w Ammanie, Institut Francais du Proche-Orient oraz Royal Scientific Society z siedzibą w Ammanie. Na wstępie zebranych przywitał w sali kompleksu Royal Scientific Society, Jego Eminencja Hasan Abu Nimah, dyrektor The Royal Institute for Inter-Faith Studies.
Na wykładzie oraz w dyskusji zwrócono uwagę, iż muzułmańska społeczność w Stanach Zjednoczonych liczy około 7 mln, głównie na przedmieściach wielkich miast, jak w Chicago. Silne ośrodki muzułmańskie istnieją w stanie Indiana.

W Ameryce coraz częściej imamowie wybierani są w spośób demokratyczny, a nawet niekiedy kobiety. Krytykowani są tzw. „importowani imamowie”, którzy nie znają lokalnych reliów. Meczety zaś pełnią ważną funkcję edukacyjną wśród muzułmanów, podkreślają one, iż „Islam is by nature a moderate religion” (islam z natury jest religią umiarkowaną) oraz, że „hate has no religion” (nienawiść nie posiada religii – Autorem tych słów jest Hamza Yusuf). Ten ostatni slogan powstał w odpowiedzi na zapytania mediów i publicystów amerykańskich: „why do they hate us” (dlaczego oni nas nienawidzą?).

Co także charakterystyczne, młodzi muzułmanie nie chcą wracać do swoich rodzinnych krajów, chcą natomiast pozostać, a nawet uczstniczyć w życiu politycznym kraju. Coraz częściej możemy dostrzec także tzw. nowoczesnych muzułmanów (Progressive Muslims) oraz organizacje, które tworzą (choćby Ibrahim Moussa).

Ponadto w dostępnym abstrakcie czytamy nt. wykładu: „W Stanach Zjednoczonych po 11/9, nowe pokolenie amerykańskich muzułmanów, wychowanych i wykształconych w tym kraju, zaczęło kontestować dosłowne rozumienie islamu, celem uwzględnienia ich złożonej sytuacji, kontekstu, historii w ramach ich religijnych doświadczeń i rozumienia teologii.
Przeciwstawiają się oni podziałowi „Zachód kontra Islam”, a także tezie na temat „clash of civilisations”. Argumentują oni, iż przemoc używana przez muzułmanów jest wynikiem ich błędnej interpretacji islamu. Oni muszą na nowo powrócić do swoich korzeni, potępić bezrozumną przemoc, także odczytać na nowo rolę płci, poczynając od samego Koranu: dla wielu z nich, kobiety powinny być równe mężczyznom, także modlić się w tym samym pomieszczeniu, nawet przewodzić mężczyznom na modlitwie”.

Asma Gull Hassan, absolwentka szkoły prawniczej w New York Univeristy, specjalistka ds. mediów, o pro-Bushowskiej orientacji, nazywana „self-proclaimed Muslim feminist cowgirl” pisze: „Ja nie sądzę, że Koran i Bóg nakazują mi nosić hidżab”. Naukowcy islamscy, jak Omid Safi, politolodzy, jak Muktedar Khan, poeci, Mohja Kahf, czy pisarze, jak Asra Nomani reprezentują to nowe spektrum myślenia, które wypłynęło po 11 września. Amina Wadud, kobieta – profesor, Amerykanka, muzułmanka pochodzenia afrykańskiego, która uczy w „Virginia Commonwealth University”, publicznie zaczęła wcielać swoje teologiczne reformy, m.in. prowadząc jako imam, kontrowersyjne modlitwy w Nowym Jorku, razem z kobietami i mężczyznami.

Przed 11 września te głosy były wyciszane, izolowane. Oni myśleli, iż konserwatywne elity w meczetach i organizacjach są zbyt silne, aby pozwolić im prezentować własną definicję islamu i mobilozować swoją publiczność. Ale przemoc 11 września spowodowała, iż wypłyneły one na arenę publiczną”.

Nota nt. Autora wykładu

Malika Zeghal jest profesorem antropologii i socjologii religii na Uniwersytecie w Chicago (Associate Professor).
Swój doktorat zrobiła we francuskim Institut d`Etudes Politiques of Paris. Specjalizuje się głównie w kwestii instytucjonalizacji islamu w świecie muzułmańskim, ze szczególnym uwzględnieniem Egiptu, Północnej Afryki oraz diaspor muzułmańskich w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.
Napisała wcześniej „Gardiens de l`Islam. Les oulemas d`al-Azhar dans l`Egypte (Presses de Sciences Po, 1996” oraz „Les islamistes marocains: le defi a la monarchie (La Decouverte, 2005)”, przetłumaczoną następnie przez Markusa Wienera w 2008 roku pt: „Islamism in Marocco: Religion, Authoritarianism, and Electoral Politics”. Za tą ostatnią publikację otrzymała nagrodę „the French Voices-Pen American Center Award”.
Ponadto razem z Marciem Gaborieau opublikowała „Archives des Sciences Sociales des Religions, Autorites religieuses en Islam (125, 2004)”, czy „Revue des Mondes Musulmans et de la Mediterranee, Intellectuels de l`islam contemporain. Nouvelles generations, nouveaux debats (123, 2008).
Obecnie pracuje nad książką dotyczącą tematu państwa, sekularyzmu, islamu i współczesnego świata arabskiego (w ramach Princeton University Press).

Tekst napisany na podstawie materiałów dostępnych w „Royal Scientific Society” w dniu wykładu.

Tłum. z angielskiego – Marcin Pietrzyk

Informacje nt. instytutów badawczych:

ROYAL INSTITUTE FOR INTER-FAITH STUDIES

PO Box 830562, Amman 11183, Jordan
Tel: +962 6 4618051
Fax: +962 6 4618053
E-mail: riifs@riifs.org
www.riifs.org

ROYAL SCIENTIFIC SOCIETY

P.O. BOX 1438 – Al-Jubaiha 11941 – Jordan
Tel: +962-6-5344701
Fax: +962-6-5344806
E-mail: rssinfo@rss.gov.jo
www.rss.gov.jo

INSTITUT FRANCAIS DU PROCHE-ORIENT

Po.Box 830413, Zahran 11183, Amman, Jordanie
Tel: +962 – (0)6 – 4611 171, ou 4640 515, ou 4611 872
Fax: +962 – (0)6 – 4611 170
E-mail: dir_ifpo.amm@wanadoo.jo
http://www.ifporient.org/